TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Någonting som gör mig förbannad..

Kategori: Amandas inlägg

Det här hittade jag i en blogg jag inte tänker länka ut eller säga vart jag hittade detta inlägg.
Sånt här blir jag riktigt irriterad över, att folk har åsikter om vissa sporter inom hästar men inte har en jäkla aning hur det ser ut bakom kulissera. Istället för att skriva såhär så tycker jag faktiskt att man ska ta reda på riktig faka först, eller pröva jobba inom ett travstall för att se hur hästarna sköts EGENTLIGEN!
Den här tjejen som skriver detta är en dressyrtjej med egen dressyrhäst.



"Jag måste bara säga att jag avskyr trav. Jag tycker att det är allt för många hästar som inte sköts tillräckligt bra, ingenting handlar om hästens välmående utan snarare om pengar. Satt och såg på nyhetsmorgon då de sitter och skrattar åt en häst som mår så psykiskt dåligt att den förmodligen "skulle suttit på mentalsjukhus om han varit människa"
Om man bara tittar på det ser man hur de sitter och slår hästarna att gå så fort de bara kan i trav, vilket är helt onaturligt för dem.
Och det tycker dom är kul? För så länge hästen är bäst på banan så skiter vi i hur den mår? Jävla idioter, ursäkta men jag HATAR trav. Och ja jag har flera erfarenheter av trav och jag har ALDRIG sätt något bra med det.
Visst dressyr och hoppning är väl inte heller speciellt naturligt för hästen. Men målet enligt mig i dressyren är att få hästen att röra sig på ett sätt som är det bästa för hästen, det kan man inte säga att trav är. ALLA sporter där hästarna/hundarna handlar om att tjäna pengar leder alltid till något dåligt."



Någon mer travmänniska än mig som blir arg?
Den här tjejen vet inte om att travhästar är avlade för att springa fort, och sitter man i en sulky och kör ett snabbjobb så känner man vilken bjudning hästen har. Jag säger inte att alla travhästar älskar att gå på banan, men är det såna hästar hos en proffstränare så tar tränaren bort hästen från träning för HÄSTENS SKULL därför att den inte vill. Man ser till att hästen mår bra för att den ska kunna prestera, en icke välmående häst presterar inte.
Ja, det handlar om pengar - men i slutändan handlar alla hästsporter om att tjäna pengar och titta på dom kända hopp- och dressyrryttarna: dom tar också ur hästarna ur träning om dom inte passar för att träna på så pass hög nivå, precis som travhästar.

Jag har sett hur travhästar sköts och jag har jobbat i travstall, jag vet hur det fungerar.
Den här tjejen behöver lära sig hur verkligheten är.



Glada nordisar i ett lopp. Nr 11 är skolans Gran Joar



Malin Norstedt & Dalstuga Garfield

Jag och gymnasiets egna uppfödning "Stiernhööks Tuva"



Kommentarer


Kommentera inlägget här: