TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Första storhästtävlingen

Kategori:

Ni får en liten sen uppdatering av tävlingen. Sömnen varade i ca 3,5 h innan det var dags att ta sig upp igen, hem, byta kläder, äta frukost och ta med allt som skulle med. Hämtade upp Evelina på golfbyn, bort till stallet, fylla spån i släpet, mata hästen, på med transportskydd och lasta. Vi kom iväg 06.45, framme vid 07.45 efter en tankning på preem, där jag självklart glömde köpa batterier till kameran, så jag har tyvärr inga bilder från dagen.. Men det var riktigt trevligt, träffade massa "gamla kändisar" som man inte träffat på länge och självklart allihopa som man träffar rätt ofta. Jag och Tequila kände oss ganska små bland alla andra, men det var faktiskt en till ponny med, så vi var inte ensamma.

Första klassen: 90 cm. Hon kändes fin under både framridningen och framhoppningen. Taggad och glad. Jag blir oftast mest nervös alldels mitt i banan under första klassen, sen lättar det, lika så i lördags. Så jag hade en ganska nervös ridning genom hela banan, och på femte hindret läppte jag benen helt, så vi fick ett stopp. Tequila är ju duktig och gör som jag säger, säger jag åt henne att hoppa så gör hon det, säger jag åt henne att stanna så gör hon det.. Men trots nevositeten så hade jag en ganska okej känsla genom hela banan, nåt litet toksprång, men helt okej.

Andra klassen: 100 cm. Jobbade på att peppa upp mig själv som bara den fram till andra klassen och försöka vända nervositeten till taggning istället. Vilket faktiskt lyckades ganska bra, för hade en mycket bättre ridnign i andra klassen! Tequila kändes för övrigt fin innan. Jag var mest orolig för kombinationen, hur bra hon skulle kunna klara det, räcke - räcke var det dessutom, så det blir ju lite längre mellan då än om det är oxer - oxer. Men hela banan kändes faktiskt riktigt bra! Kombinationen var ju med i både grund och omhoppning, lika lätt båda gångerna, riktigt skönt faktiskt. Fick en ganska bra tid och lade mig tvåa, slutade på en femteplats(!) med hela 57 starter på första storhästtävlingen. Nöjd Malin!

Jancie vann och Pernilla kom tvåa, duktiga Rättviksryttare! Dessutom vann Pernilla andra klassen. Grattis till båda två!
Tequila var väldigt lycklig på ärevarvet också, galet taggad! När vi vunnit står hon lugnt och snällt tills alla fått sina priser och börjar (av Tequila ansett) springa i ett ganska lugnt tempo. Men står hon i mitten så är det andra bullar! Hon har ju kommit på att ettan får mest uppmärksamhet, så då behöver hon inte dra någon till sig, står man i mitten så får man helt enkelt dra den till sig på annat sätt. Det sker bland annat genom att studsa på stället, göra några små luftsprång, ställa sig på bakbenen och hoppa upp i luften samtidigt (typ Courbette) och sen inte komma frammåt när man ska börja galoppera för då står man kvar hoppandes på stället. Vilket var lördagens ärevarvsshow av Tanten.


Som ni ser på tiderna var det ganska tight mellan placeringarna. Hade jag inte varit fullt upptagen med att klappa på Tequila för att hon var så duktigt och istället gasat in i mål, så hade jag definitivt tagit de där 3 hundradelarna fram till fjärdeplatsen, och kanske även de 13 till tredjeplatsen, men det är sånt vi får tänka på till nästa gång! Satsade inte gärnet heller eftersom jag ville känna på storhästbana.

Jag tror nog det är lite som Janice sa här om dagen, att storhästbanor kanske passar oss bättre för då kan hon rulla på lite mer i sitt tempo och jag behöver inte joxa så mycket.

Sammanlagt kan jag ju i alla fall säga att storleken inte räknas och Tequila är bäst!

Kommentarer

  • Mamma Helena säger:

    Ni är så duktiga båda två!! Pussa Tequila från mig.

    2012-03-19 | 08:21:58
  • nikkan säger:

    va kul att de gick så bra malin! stort grattis :D

    2012-03-19 | 08:22:33
    Bloggadress: http://mittlivsomnp.blogg.se/
  • Pappa Björn säger:

    Superduktiga båda två!

    Gör bättre nästa gång!

    2012-03-19 | 20:59:47
  • EVELINA HEED säger:

    Härligt, va duktiga ni är! :)

    2012-03-22 | 02:11:27
    Bloggadress: http://evelaiijna.blogg.se/

Kommentera inlägget här: