TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Dagens pass

Kategori:

Ridhuset är ju ledigt en timme varje Tisdag och Onsdag. Så Tequila fick gå lite dressyr idag. Jag är faktiskt till och med nöjd! :) Satte inte jätte stora krav på henne eller gjorde något jätte avancerat, men hon skötte sig bra. Ibörjan av passet så var hon lite stel och motsträvig och hård i munnen. Jobbade tilte på volter i sktitt och trav samt skänkelvikningar, lite öppna och små tempoväxlingar. Sen började hon lossa lite och efter lite lyckad förvänd galopp, (där hon faktiskt gick med eftergift genom ett helt hörn!) , så jobbade vi lite på rakriktnignen i galoppen också. Fast i rätt galopp då. Hon går nämligen gärna på dubbla spår i galoppen oavsett om det är på volt eller rakt spår. Någon som har ett tips på hur man kommer ifrån det? Emellan galopperna la jag in lite trav och jag kunde faktiskt sätta lite mer tryck i traven än vanligt (så att den inte blir så platt och tråkig utan energi), utan att hon ens var på väg att flyga i taket. Förut var jag nöjd med att jag kunde få röra på mig på hästryggen utan att hon flög i taket. Så idag var hon ju rätt lugn! Visserligen satte jag ju inte mycket mera tryck i henne, men jag kunde i alla fall känna skillnaden, vilket är ett framsteg i sig! Sen kom Hanna (våran chafför ner till Skåne i höstas) in i ridhuset när jag skulle trava av, så vi pratade en liten stund, alltid lika trevligt.


Förutom rakriktningen i galoppen, är det någon som har ett tips om vad jag kan göra åt mina flaxande underskänklar?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: