TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Om min Flash Point

Kategori: Är du ny läsare? - klicka här

Flash kom till mig 20 oktober 2011.
Den 1 november 2011 skrev jag under papper på att jag ägde honom.

Det började med att jag letade ny foderhäst och jag frågade min instruktör Ina om hon hade något tips på en häst. Då visade hon mig Flash annons på HästNet och jag blev genast förälskad. Annelie Steger från Rättvik ville sälja sin häst då hon inte hade tiden för honom hon tyckte att han behövde och förtjänade.
Jag ringde Annelie men hon var inte så sugen på att låna ut honom och jag diskuterade fram coh tillbaka ganska länge med folk i min omgivning om råd om jag skulle köpa hästen eller hitta någon annan.
Till slut sa Annelie att hon kunde tänka sig att låna ut honom för senare köp, men att han då var hos en annan tjej i Falun som var intresserad av honom. Eftersom han inte gick igenom besiktingen så ville hon inte köpa honom och då åkte han direkt till mig i Rättvik - det var kärlek i första ögonkastet.

Här är första bilderna på Flashi, precis när han kom till mig.



Jag hade ju då förväntat mig att inte rida på honom närmaste halvåret efetrsom han tydligen skulle vara halt. Men när vi släppte ihop han och Nawigator och dom sprang så såg varken jag, Ina eller Anna någon hälta och ingen annan heller som vi frågade.
Jag började träna NH men sen tyckte Ina att eftersom vi inte såg någonting att jag skulle sätta mig upp i sadeln och känna på honom. Min första tanke var att den hästen behöver stabiliseras, han var det vingligaste jag suttit på och det kändes bara virrigt alltihop, kände dock ingen hälta eller markering på varken rakt eller nöjt spår. Inte Anna eller Ina heller som kom in och kikade.
Jag tog kontakt med veterinären som hade besiktigat honom och frågade vad hon tyckte - och hennes svar att jag kunde sätta igång honom långsamt. Skritta mycket skog och mark så han fick lyfta fötterna och få balans och komma igång med leder och muskler eftersom han hade stått i ca ett år. Sedan börja trava lite och efter en ovh en halv månad börja mjuka upp honom och efter han blivit uppmjukad ska vi ta ett till böjprov (där är vi idag) och se hur han ser ut på böjprov när muskler och leder är uppmjukade och igångsatta.

Från att gå promenader och träna NH till att faktiskt få rida varje dag! Fantastisk känsla.


Så för bara någon dag sedan jobbade jag honom för första gången i dressyr, och insåg att jag har köpt mig en fantastik dressyrhäst. Han har ett otroligt fint steg och jag längtar efter att få jobba upp oss till dressyrbanorna. Hur han hoppar har jag ingen aning eftersom jag aldrig prövat eller sätt honom hoppa. Kan gissa på att han är rätt klumpig i början eftersom hans fötter är överallt och ingenstans, har dock blivit bättre nu när han fått mera balans, så jag tror att det kommer bli rätt bra det där.

Vårat första dressyrpass!


På måndag ska jag ringa Ingela eller Björn på kliniken och boka tid för böjprov.
Jag är nervös som sjutton, men det ska bli intressant att se vad dom säger!




Om inte annat har den här hästen tagit mitt hjärta med storm,
och han har gjort mig hel och lycklig igen.
Har inte mått såhär bra som jag gjort dom senaste snart tre månaderna som jag gör nu,
han är så livfull och alltid glad och han har en fantastisk energi som sprider vidare sig till alla i hans närhet.

En häst med sån härlig personlighet och får alla att le,
en häst med karaktär och vilja.
Han är en fin vän,
En sån vän man inte faller från äppelträden.
En sån vän som man skyddar med allt man har.
En sån vän som visar och säger vad han tycker,
En sån vän som alla borde få uppleva.

Min Flash Point, min allra första egna häst.

Min, bara min.




Vacker som få,
one of a kind.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: