TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Markarbete

Kategori: Träningstips/ridövningar

Igår var det mararbete för Ina som stod på schemat. Travbommar, två tvära svängar, skänkelvikning, halt, ryggning, galopp, studs med galoppbommar, volt, trav och sen travbommarna igen. Och så gick det runt tills vi bytte varv. En precisionsövning där ryttaren vekligen fick lov att vara kvick och snabb i hjälperna. Även hästen måste lyssna lika snabbt. Inte direkt en övning där man kan slumra lite. Den var lösgörande för hästarna och bra för lydnaden. När hästarna väl jobbade ordentilgt så blev dom trötta ganska fort, då den trots allt tog endel krafter. Men jag tyckte att det var en bra övning och Tequila blev bättre i slutet.


Här visar mina paintskills upp övnignen.

Tequila tyckte nog att den var lite jobbig. Ibörjan var hon rätt springig, ville inte böja sig någonstans och stanna var det egentligen inte på ta om, så ryggnignen blev ju lite senare än tänkt ibland. Men det blev bättre i slutet. Framgörallt galoppen så fick jag henne mer under mig i slutet än i början och speciellt i det varvet när vi hade volten före galoppen så jag hann få tag i henne lite mer. Men det märks definitivt att hon har fått en lugn månad nu i vinter när jag har varit borta, och dessutom blev körd rätt mycket då, för hon är mycket mera planka nu än innan (och då har hon alltid varit plankig i och för sig men). Så nu får det bli väldigt mycket lösgörande och strechande jobb under några veckorframöver.
Över det hela var jag nöjd med hästen och ganska nöjd med mig själv. Kändes inte riktigt som att jag kom till ridning ordentligt hela tiden. Men även jag har ju haft en lite mindre intensiv period när hon tog det lungt. Visserligen red jag ju, men det är ju liite skillnad på Monté och Markarbete/dressyr. Så jag ska nog vara nöjd ändå. :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: