TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Dagens hästlektion

Kategori:

Har ju stallektion på tisdagar för er som har missat det. Idag var det dressyr för Anita som stod på schemat. Hade Elektra, samma som jag hade sist när vi hade markarbete. Hon är en riktigt trevlig häst den där faktiskt. Det gick riktigt bra idag med henne. Jag och Janice fick börja med att skritta och trava en vända ute innan vi gick in i körhuset. Började med lite skänkelvikningar och öppna/sluta i skritt innan jag gick över till trav. Öppna/sluta och volter även där. Hon kändes lätt i munnen och ganska frammåt. Även om man måste hjälpa henne mycket mer i vänster varv än i höger. Detsamma gällde galoppen även om det tog liite längre tid att få henne lätt i handen där. Gjorde lite slutor i galoppen också. I galoppen måste man verkligen stötta yttersidan i vänstervarv, annars sjuter hon ut bogen och blir lite obalanserad och går inte i hundra korrekt form. Men sånt går ju att stärka upp! Gjorde lite byten också, hon var lite efter med bak, men när jag hjälpte henne och själv gjorde rätt så blev det ju ganska bra det med!
Nej, jag gillar Elektra jag, en härlig häst, hon arbetar gärna men med en touch av fuxmärr om man kan uttrycka det så, haha!


Här kommer en blid på Elektra med hennes förra ägare Johanna.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: