TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Friluftsdagen

Kategori:

Genomköraren som jag hade i Onsdags på friluftsdagen gick ganska bra faktiskt.
Började med att skritta bort till travet till 10 för att bocka av att jag varit där och suttit på hästen. Sen skrittade jag tillbaka till ridhuset igen och började jobba lite i skritt. Ställde och böjde, öppnor, slutor och skänkelvikningar innan jag gick över till trav och jobbade på ett liknande sätt där. När jag sedan gick över till galopp, och hade jobbat henne i 30-40 minuter så var bromsen ur funktion. Var bara att gå tillbaka till skritt och göra skritt - halt - skritt - halt. När det fungerade så övergick jag till trav, samma sak där trav - halt - trav - halt. Och tillsist i galoppen. Mellan övergångarna i alla gångarter så börjde jag mycket på volter och kollade så att hon lyssnade fram och tillbaka samtidigt som hon kunde böja sig i hela kroppen och ta styrning. Dessutom så jobbade jag lite på det vi gjorde förra trosdagen när det var dressyr, alltså att jobba ihop alla gångarter så att hästen gick korta, korta, korta steg, så att de hamnde lite mer på baken och satte under sig på ett sätt som gör att man så småningom kan närma sig samling.
I galoppen så red jag mycket på en volt med tagen bakdel, typ sluta alltså, samtidigt som jag gjorde halter och övergångar till skritt och trav när det förstnämnda fungerade bra. Det arbetssättet fungerade i alla fall väldigt bra på damen och näe jag började trava av efter ca en och en halv timme i ridhuset så hade jag en ganska trött ponny, men som jobbade på bra och avlsappnat. Doch tog hon inte lika mycket stöd på vänster som på höger tygel, (det sitter nog kvar sedan jag hade ont i ena skulderbladets muskelatur i ca 2,5 år. Drog under den tiden på mig själv en ovana att rida med längre vänster tygel och itne hålla lika starkt stöd i den som i den högra.) och så gick hon lite som en banan i vänster varv. Förut gick hon som en banan i båda varven och nu är det bara en och dessutom inte lika mycket som förut, så det går ju frammåt.

Någon som har tips om hur man jobbar bort dessa problem?

Jag är över jag nöjd med ridpasset, även om hon tjurade ur någon gång, hon är ju trots allt en märr ;) När jag travade av var bakbenen mer aktiva och hon kändes trevlig och lätt i handen.


Som ni ser så har jag fortfarande kvar vanan att ha längre vänstertygel och dessutom hålla vänster hand/arm längre bak.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: