TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Benen gick rätt av

Kategori: Nyheter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Benen gick rakt av”

Miljonhästen fick avlivas: Var extremt obehaligt att se

Galopptävlingen Dubai Gold Cup fick avbrytas sedan stjärnan Fox Hunt störtat så illa att hästen fick avlivas.

De obehagliga bilderna visar hur hästen, som red in motsvarande 2,8 miljoner kronor under karriären, tappar balansen och bryter båda frambenen.

– Hans ben gick rakt av och jag försökte bara hålla i mig när vi föll, säger jockeyn Silvestre de Sousa till The National.

Det var under lopp 3 i Dubai Gold Cup som hästen Fox Hunt tappade balansen. Hästen föll så illa att bägge frambenen bröts av. De obehagliga bilderna visar hur hästen fortsätter löpa någon meter och sedan försöker resa sig på de allvarligt skadade benen.

”Hade ridit rakt över dem”

– Jag mår bra men hans ben bara gick rakt av och jag försökte bara hålla i mig när vi föll, säger jockeyn Silvestre de Sousa till The National.

Tävlingen bröts omedelbart efter den svåra skadan och hästen fick avlivas.

– Det hade kunnat sluta i en katastrof om vi fått fortsätta. Tack gode Gud för att arrangören hade banchefer i bilen som kunde säga till oss, annars hade vi ridit rakt över dem, säger jockeyn Frankie Dettori som red hästen Godolphin i loppet.

”Var en fantastisk häst”

Vid sidan av banan stod ägaren Mahmoud Al Zarooni och fick se sin guldklimp, som sprungit in motsvarande 2,8 miljoner kronor under karriären, dö.

– Det är tragiskt. Han var en fantastisk häst. Jag är väldigt ledsen, säger Al Zarooni.

The National beskriver hur det förväntansfulla sorlet i publiken efter olyckan förbyttes till obehag och en ärlig oro kring Fox Hunts tillstånd.

– Jag har kommit hit varje år de senaste sju åren och har aldrig sett något liknande. Det var extremt obehagligt att se men de agerade snabbt som stoppade loppet eftersom det hade kunnat sluta ännu värre, säger åskådaren Ram Kumar till tidningen.

 

 

Källa: Aftonbladet.se

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: