TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

svar på fråga; stiernhööksgymnasiet

Kategori: Amandas inlägg



Hej Emelie, vad kul att du undrar. Absolut ska jag skriva lite om min skola!

Jag, som många redan vet - går sista året på Stiernhööksgymnasiet i Rättvik. Jag går naturbruksprogrammet med inriktning hästhållning TRAV.

I ettan delade vi upp klassen i tre grupper då en grupp var en vecka på travet (på lektionstimmarna) och en vecka i skolstallet. I skolstallet finns två olika dicipliner vilka är körning & ridning - därav tre grupper.
I tvåan får man välja profil, det finns Trav, Ridning & Körning och Natur & Fritid(tror jag den sista heter, ingen i klassen valde det)
Jag valde först till ridning & körning, men insåg väldigt fort i början av tvåan att dee var trav jag ville hålla på med och lära mig mera av, eftersom jag dessutom får ridningen varje dag hemma på min egna. Så därför går jag travprofilen, vilket är väldigt skoj!
Nu i trean får man möjlighet att ta licens: B-tränar licens, montélicens eller körlicens. Jag funderade stark på att ta montélicens väldigt länge men när jag har hört runt lite emd olika tränare och annat travfolk så har jag fått den inbillningen att travvärlden har svårt att låta nya montéryttare komma in i branshen, alla tränare har oftast en montéryttare dom är väldigt nöjd med och låter denna rida i loppen. Jag kommer därför att ta en körlicens nu, så fort det startar igång en licenskurs , så ni får kanske veta om jag startar ett lopp sen med en av skolans hästar! ;)


Här kommer bilder;

Masens elevhem, mitt rum i ettan.





En lektion om foder



Körning i ettan, Angelica & Jana kör ponnypar


Världensbästa Anita Hedin longerar
 

vi fick lära oss om hästens tänder och hur man passar bett när tandis va där, lärorikt!!


evelina harvar ridbanan med ponnyparet


vi får ta traktorkort



vi fick ta ponnylicens om vi ville





skolan arrangerar årligen sjöslaget, sjukt kul!





Det är svårt att veta vad du vill veta, hoppas du har fått reda på lite i alla fall!
Är det något mer som ni alla undrar så är det bara fråga! :)

BTW, för er som inte förstått de går Mjag och Malin på samma skola, men hon går NPNV, Naturvetenskaplig




Kommentarer


Kommentera inlägget här: