TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

See the point

Kategori: Amandas inlägg

Efter jag släppt han i ridhuset så hade Ina kommit, pratade med henne lite och jag sprang med han så hon kollade om hon såg någon hälta men inte nå tydligt. Släppte han i hagen sen gick jag in till kontoret så förklarade Ina alla papper jag fått från veterinären om hans sjukdomshistoria - och vi drig slutsatsen att jag skulle pröva rida han själv idag, för att få en egen känsla hur han var.
Så jag hämtade han från hagen igen och så sadlade jag på och gick ut i ridhuset igen, han var lite tossig och på tårna innan jag satt upp.
När jag var uppe i sadeln var han pigg och ville börja trava på en gång. skrittade han i ca tio minuter sen travade jag lite, red kravlöst men plockade ner han i låg form med väldigt långa tyglar. Han var lite tjorvig men mot slutet så kändes han ganska fin gick i en stadig form. Nånstans där i kom både Anna & Ina i ridhuset och kikade på hur han rörde sig och om dom kunde se någon hälta.
Han både kändes och såg ren ut, men eftersom han inte  gått seriöst på ett år ungefär så var han riktigt obalanserad och snubblig, dessutom ganska framtung.

Ina tyckte jag kunde sätta igång han(!!) i några veckor framöver - kanske 2-4 veckor och se hur han känns, om han blir halt så har han ju något där och så behandlar jag honom men nu så är målet att ta en dag i taget och väldigt långsamt att sätta igång honom.

Inas planering/vecka:
Tömkörning
Ner och gå i Siljan minst 2gågr
Ridhuset max 1gång
Skogen
Gå ca 6 dgr i veckan

Börjar morgondagen med att rida ner till Siljan och trampa i Siljan, detta för att han få lyfta på benen och jobba styrka, och för att kyla ner benen.
Söndag blir det skogen
Måndag blir det tömkörning
Tisdag blir det skogen
Onsdag vila
Torsdag
siljan/ridhuset
Fredag ridhuset/siljan

Detta beror helt på hur väder och humör ser ut, men de är planen än så länge - sen får vi se hur det blir :)

vet att det blev ett jobbigt inlägg att läsa, men det fick bli så nu ;)



Kommentarer

  • Bitte säger:

    Men va underbart. :) Hoppas verkligen på det bästa. Håller tummarna att allt är OK med snyggingen och att han inte visar någon tendens till att markera.

    2011-10-21 | 23:14:24
  • Emma Westberg säger:

    Han är hur snygg som helst amanda!! Lycka till!

    Vilken grad på hälta hade han?

    Och vad kostade en sådan skönhet? :)

    2011-10-22 | 15:23:50
    Bloggadress: http://emmizenboy.blogspot.com
  • amanda säger:

    Bitte: ja verkligen :) vi hoppas på det bästa!



    Emma: Ja, han drar blickar till sig!

    Vid böjprov visade han 2 grader.

    Jag tänker inte avslöja något om priset eftersom jag anser att det är en personlig fråga! Han kostade pengar, helt enkelt! :)

    2011-10-22 | 18:11:50
    Bloggadress: http://teamdalarna.blogg.se/
  • Emma Alm säger:

    Hejhej! Jag hoppas inerligt att du tänker dig för en extra gång innan du sätter

    igång honom! Han va trots allt 3 gradig halt på vänster och även på vägen till-

    baks vid böjprov (ganska mkt!) Och även på höger som sedan går över till vänster!

    Tvivlar på att han kommer hålla för detta, ring till veterinärerna som besiktade honom

    och rådgör, det var både Anna Dahlsten och Ingela Johansson som tittade på honom åt mig,

    har Annas nr 0709221605 (och hon har säkert Ingelas också) Hoppas det går bra annars!



    Mvh Emma

    2011-10-23 | 11:17:07

Kommentera inlägget här: