TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Dressyrträning Team hästliv

Kategori:

Jag tränade tillsammans med Ida Sörbu som red Csillag, en av gymnasiets hästar. Han böjade med att fråga lite vad vi satt på för hästar, sedan fick vi trava runt så han fick se lite. Tog in oss till mitten en och en och korrigerade någon detalj på sitsen. Åt mig sa han att jag skulle lägga fram skänkeln lite, dels för att den skulle ligga stadigare men också för att jag skulle få en bättre kontakt mellan skänkel och häst. Har jag vaden där hästen är lite smalare runt magen så får jag stadigare kontakt med skänkeln utan att knipa, eller behöva hålla om med den, den har en lätt kontakt i alla fall. Dessutom skulle jag räta lite på mig och sätta mig mer "på" bakvalvet för att hon skulle våga lägga mer vikt på bakbenen och på så sätt kunna slappna av mer. Hon blir ju lite springig/trippig.

Både i traven och galoppen så jobbade vi på att få henne att kunna reglera tempo och ställning utan att stressa upp sig. För får hon ligga i ett och samma tempo och traggla lite så blir hon ganska avslappnad och trivs rätt bra. (Fick till och med omdömmet -Då ser hon rätt trevlig ut faktiskt!) Så jag fick öka tempot, och låta det ta tre varv om det så behövdes. Samma med att minska tempot lite, ställa lite mer och såna saker. Det viktiga var att hon skulle få ta tid på sig. Man satsar på att det ska ta tre varv och blir glad om ändringen tar två varv, istället för att satsa på att göra det på ett varv och bli sur om det tar två varv.

Hon var lite spänd och springig överlag, men sadeln ligger nog inte exakt som den ska längre så ska testa lägga under en padd och se vad som händer. Det var inget vidare avancerat vi gjorde men jag kände att jag fick ut något av det då han gav lite tips om vad man ska jobba vidare på.




Kommentarer


Kommentera inlägget här: