TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Gårdagens ridpass

Kategori: Janinas inlägg




Nalle har haft en välförtjänt vecka med vila och fått gått och beta i lugn och ro. Igår var det slut på vilan för honom,och vi körde igång med ett lätt dressyrpass. Krävde inte mycket av han mer än att vi jobbade med att få igång ordentlig bakbensaktivitet, sedan mest basic med mycket volter i traven och tempoväxlingar för att få han uppmärksam. Avslutade med att rulla på i en stadig galopp på volt i båda varven.

I början av passet fick jag ingen bra känsla alls då han var så fruktansvärt pigg och bara rusade på framåt, och det kändes som att jag inte fick någon kontakt alls med honom. Men istället för att sitta och bromsa in honom så vände jag hans energi till något positivt itsället och jobbade med att få igång han i riktigt ökad trav på långsidorna och jobba ihop honom ordentligt på kortsidorna. Jag varvade det med stora volter och att sedan rida snett igenom i ökad trav och korta ihop honom på fyrkantspåret. Efter en stund lossnade det och han trampade på ordentligt med bakbenen och hade en stadig trav och svarade för både förhållningar och ökningar. Galoppen funkade klockrent rakt igenom!

Emelie och hennes lilla islandshäst var med och red med oss! alltid mysigt med sällskap :) önskar att jag hade tagit med kameran så ni hade fått sett lite bilder. Men ska rida med henne i eftermiddag igen så då åker kameran med.










Kommentarer


Kommentera inlägget här: