TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Mina tips för en läsvärd blogg!

Kategori: Vi tipsar!







De flesta som har en blogg vill ju just att deras blogg ska locka till sig läsare. Att få läsare är egentligen ganska lätt, men sen gäller det även att få läsarna att stanna kvar och fortsätta läsa bloggen och inte bara klicka ner sidan och sedan glömma bort den.

Det är några saker som får mig att verkligen bli intresserad att läsa vidare, medans det även finns saker som får mig att klicka ner bloggen direkt! Tänkte ge er lite tips och åsikter från min sida och vad jag anser gör en blogg mer/mindre läsvärd.





- Mycket bilder - Helst inte flera olika bilder som har ungefär samma motiv utan varierande bilder. Bilder i inläggen gör bloggen så mycket roligare att läsa än om det bara är massa inlägg helt utan bilder.

- En snygg design - gör själva helhets-intrycket av bloggen. Klickar jag mig in på en blogg som har en snygg design så blir jag automatiskt lockad att läsa vidare i bloggen.

- Mycket uppdatering - (jag vet själv att jag kanske inte är den bästa på just den här punkten...hehe) men som sagt...det är roligt med mycket uppdatering som gör att man klickar sig in på bloggen fler än en gång per dag.

- Varierande inlägg - Olika varierande inlägg om saker. Som t.ex. när det gäller just en hästblogg så tycker jag inte det är så roligt att bara läsa uppdateringar om "dagens ridpass" varje gång man gör ett inlägg. Utan det är roligare att läsa om man förutom att bara göra ett sådan inlägg varje dag - också är mer varierad. Som t.ex. olika tips på saker, ridövningar, åsiktsinlägg, bildbomber, träningsupplägg m.m. och även saker utanför hästvärlden kan vara roligt att läsa om.




- Dåligt språk - Dvs. felstavningar, slarvigt skriva inlägg, ord som "asså" "bah" "likzåååm" - sånt får mig att klicka ner bloggen på en gång. Det uppskattas att man faktiskt kan läsa och förstå innehållet i inläggen ;)
Försök även att undvika särskrivningar.

- Långa texter utan styckesindelningar - Hur drygt är det inte att läsa en lång text i ett inlägg helt utan styckesindelningar? man tröttnar innan man ens kommit halvvägs. Några få styckesindelningar kan faktiskt vara bättre än inga alls. Men det kan vara bra att tänka på att man delar upp en lång text i mindre stycken.

- En rörig design - En omatchande design som dessutom är rörig när det gäller färger, bilder osv gör bloggen minre rolig att läsa. Det är heller inte så lockande att öppna en blogg och mötas av tonvis med reklam för olika saker.

- Kopiering - bloggare som kopierar andras inlägg osv. är respektlöst! Kom med egna idéer och upplägg istället och gör just din blogg personlig och unik!




Detta var några av mina egna åsikter. Hade varit roligt att veta vad NI anser gör en blogg mer/mindre läsvärd?














Kommentarer


Kommentera inlägget här: