TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Svar på frågestunden Del 1 - Amanda

Kategori: Frågor & Svar

"Varför valde amanda rasmus istället för joe? (:" 
-
Det var ett val som slet mitt hjärta itu hur jag än skulle göra, om jag hade valt att ha kvar Joe skulle Rasmus säljas iväg någonstans i Sverige eller kanske till och med världen, men Joe skulle alltid vara kvar i Mora hos hans ägare Jenny då hon aldrig skulle få för sig att sälja honom. När jag märkte att min vän Vikkan passade otroligt bra ihop med min fina kallblodsvän frågade jag henne om skulle kunna tänka sig att vara intresserad av att ta över Joe på foder - vilket hon var! Då pratade vi med Jenny och hon tyckte det också lät som en bra idé.

Den 31/1 blev jag fodervärd på Rasmus och Vikkan på Joe. Vi flyttade grabbarna till Rättviks RK där vi båda fick boxplats i "tre-stallet", så jag hade sådan tur att se hur allt gick med Joe och Vikkan - och hon har gjort ett fantastiskt jobb med att utveckla honom , det kan inte ens den blinde säga emot.
Allt löste sig fint och i dagens läge är Joe tillbaka hos Jenny i Mora och Rasmus kommer jag flytta till Mora den 19e, så jag kommer självklart få rida Joe när jag vill i sommar, bara tiden säger stopp - eftersom jag kommer ha fullt upp med två hästar helt själv i sommar.

Vikkan och Joe på tävling i Svärdsjö


"Vilken nivå ligger ni utbilnings mässigt i både hoppning och dressyr? Både amanda och janina:-)"
-
Jag har aldrig riktigt varit den här som har "satsat" på ridningen (mer hobbyryttare), det var först när jag flyttade till Mora som jag fick för mig att ta grönt kort och tävla lokalt - alltså fyra år sedan.  Min första tävlingsponny var ridskoleponnyn C-ponnyn Queens Fizzy E, en röd dam med humöret på topp! Hon hade sin egen vilja och en riktigt fin hopphäst när hon väl inte stannade, hon älskade även dressyr men det låg inte i mitt intresse.  Vi startade upp till LC men sen blev hon sjuk och fick avlivas.
 Då träffade mitt hjärtade Queen of Clover, även hon en ridskoleponny, den bästa ponnyn jag någonsin träffat på, hon hoppade allt och älskade att flyga över hinder. Vi tränade lite och tävlade upp till LC+5 , jag kände att hon hade kapacitet för mer och att vi hade kunnat tagit oss hur långt som helst - men hon hade spatt. Det var ingenting jag någonsin kände av när vi var ut och tävlade, men ridskolechefen Mora RK hade då tyckte inte att det var värt att utmana ödet.
Sen slutade jag rida på Mora RK då jag inte utvecklades något - ridinstruktören som då fanns var nog på samma nivå som jag.., då var jag bara ute i Långlet hos Jenny och red å slutade mer eller mindre att tävla, det vart någon klubb- och någon lokaltävling i Mora-Rättvik med Joe bara.

I dagens läge tävlar jag 1 m hoppning och LB dressyr på storhäst, har inte gått längre än så då min häst och jag inte har kännt oss redo, och jag kommer vara på den här nivån och nöta på tävling tills jag känner att vi kan klara av det galant!
Vi tränar 110 hoppning ibland och LA dressyr.  Vi skyndar långsamt med tävlingsresultaten då Rasmus inte vill lastas och jag vill att vi ska kunna känna oss säkra på att vi både kommer dit och hem när vi åker iväg. Blir bättre när jag fyller 18 och tar körkort så vi kan last-träna ofta och jag slipper leta chaufför till tävlingar och träningar.


Queens Fizzy E och jag på tävling i Älvdalen, LD

Queen of Clover och jag på tävling i Malung, LD




"Ska ni köpa ''era'' hästar? För ni har väl dom bara på foder/prov:)"
-
Mitt kontrakt med Rasmus är skrivet till 1 november, därför att när jag fyller 18 vill inte mamma ha något med det där att göra så då skriver vi om kontraktet i mitt namn, det krävdes många övertalningar innan hon ens gick med på att skriva under kontraktet..
Jag har Rasmus på foder för ev. senare köp av min skola och vi får se hur allt slutar. Jag vill ju ut och jobba utomlands efter skolan och det kan bli rätt svårt om jag har egen häst, det är skönt att ha häst på foder - jag trivs så. 

Vilka gymnasier har/går ni på? Och varför valde ni just det?:-)
-
Jag går på Stierhökksgymnasiet i Rättvik , NPH09 - naturbruksprogrammet med inrikting hästhållning. Varför jag går på just den skolan är för att den ligger nära hem. Jag sökte till Ridgymnasiet i Västerås och kom in där, men jag valde att gå i Rättvik eftersom jag ville vara nära mamma och sen hade jag ju Joe här i Mora också som jag inte ville lämna. På ett sätt ångrar jag att jag inte valde Västerås, men om jag inte hade valt Rättvik hade jag för det första aldrig träffat min Rasmus, för det andra aldrig börjat hålla på med trav, för det trejde - aldrig hittat så fina vänner som jag har funnit i Rättvik! 

"Har ni någon hemlig passion för något annat än hästarna? ;)"
-
Oj vilken svår fråga.. Det är ju hästarna jag har hållt på med sedan 2 års ålder. Jag gillar bilar - speciellt amerikanska veteraner och märket chevrolet är min allra största favorit, sen gillar jag att sjunga och skriva väldigt mycket, och sen jag har dock prövat på boxning när jag liten också, haha! :)

Favoriten - Chevrolet Impala                                                                       Två tröjor jag äger




Kommentarer


Kommentera inlägget här: