TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Gästblogg!

Kategori:

Tjo! Malin Hammarskjöld här, hon som Amanda (samt 7 andra personer och 4 hästar) är med i Mantorp nu (jag är också ägare till lilla Roffe som Amanda hade). Vi åkte från Rättvik halv elva idag, det tog 5.5 h att åka och nu vi har lämnat av hästar, gått banor, installerat oss där vi ska bo och ätit pizza till middag.

Fälttävlan står på dagsschemat i morgon, kalas kul! Vi ska upp 5 för att städa, fixa och äta frukost på vandrarhemmet vi bor på innan vi åker vidare till hästarna och hämtar upp dom för att åka till tävlingsplatsen. Man måste vara i tid till dressyren och stackars Matilda startar 10 över 8. Jag och min ponny Tequila ska starta P80, då är dressyren ungefär LA-nivå, banhoppningen på 85 cm och terrängmomentet är 80 cm.

I Fälttävlan går till så att man först rider dressyren, sedan har man 30 min på sig att sadla om, hoppafram och ta sig in på hoppbanan till hopprovet. Därefter brukar det dröja ett tag tills terrängmomentet börjar. Antalet poäng i dressyren räknas om till så kallade straffpoäng istället procent som i vanlig dressyr, i hoppningen så får man samma antal straffpoäng som antal fel man skulle ha fått i en vanlig hoppning. I terrängen så får man hela 20 straff för ett stopp så där kan det hända mycket, där man kan även få fel för tid, 0.4 straff per sekund över och under en viss tid (idealtid). Man ska ha så lite straff som möjligt, lägst straff i slutet av dagen vinner alltså. Hänger ni med?!

Jag och Tequila försöker i alla fall få ihop en kvalrunda till innan vi kan börja hoppa P90. För att få en kvalrunda får man högst ha 75 straff i dressyren (minst 50%) max 16 straff i hoppningen och felfri på hinder (inga stopp) samt innom en minut över eller under idealtiden. Då dressyren inte är Tequilas starka sida så är det den vi faller på, men senast lyckades vi få en och man ska ha två stycken för att få hoppa en högre klass. Vi håller tummarna för att det går den här gången också!

Jag har tyvärr inga nya bilder på den här datorn, men ni får en på mig och min vita ponny från en pay 'n jump fälttävlan innomhus förra hösten och en från framhoppningen i Älvdalen förra våren.





Tack för att ni tog er tid att läsa!
Kram Malin

Kommentarer


Kommentera inlägget här: