TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

veterinary "om lymfangit"

Kategori: Amandas inlägg

Bertil Jakobsson från Distriksveterinärerna har varit här idag och kollat på Rasmus ben, han fick en "allmän behandling" och jag fick åka till apoteket och plocka ut medicin som ska ges i munnen i fem dagar - och sen skulle jag tvätta med jodopax every day, absolut inga problem. Rasmus hade alltså fått Lymfangit.

För er som inte vet; Lymfangit är en inflammation i lymfkärlen i benet, t ex på grund av en sårskada eller mugg. Benet blir svullet, men det är inte alltid hästen får feber. - Lymfangit kan bli kroniskt, berättar Marianne, men om man behandlar orsaken i tid så brukar det gå bra. Man kan också minska risken genom mycket rörelse, massage och stallbandage. - Olika hästar har olika lätt att drabbas av lymfangit.


exempel på en lymfangit - bild från google.


Jag ska nu alltså försöka tvinga i Rasmus antibiotika (Hippotrim), vet att han absolut inte tycker om det då han fick det förut när han stod på gymnasiet. En dos en gång om dagen i 5 dagar i munnen.


det var bara att behandla det här, sen skulle han bli bra sa Bertil - Vi får hoppas på det annars vet jag inte vad jag tar mig till min älsklingspojke!! :(

Kommentarer


Kommentera inlägget här: