TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Tömkörning

Kategori: Amandas inlägg

Idag tömkörde & longerade jag Rasmus för första gången, tyvärr var jag själv så ingen kunde filma, men jag fick en bild i alla fall.











Min älskade snygging, han börjar komma ordentligt i form nu! :)


I skolan har jag i kurserna RID1201 & Svenska B att göra en rapport om hästens utbildning, jag vet inte så mycket om hur man utbildar en körhäst. Och jag har från början haft tanken att köra in lilla R-boy så då tänkte jag att detta var ett utmärkt tillfälle, då kan jag få till en riktigt bra rapport också!

Så idag var STEG 1, och han skötte sig fint! Men när vi tog en promenad utanför paddocken vart han väldigt stark och vinglig, så han tyckte det var konstigt att lilla matte gick flera meter bakom honom och inte satt på honom. Fast ajg tycker han skötte sig fint. Detta skall vara klart v 18, så vi har ca 4 veckor på oss! Det kommer gå snabbt så vi måste träna flera ggr i veckan. Men både jag och Rasmus tyckte att det var väldigt kul med någonting nytt!!

Dessutom är det toppen att longera sin häst lite då och då för sin egen skull och se sin häst från marken - att se hur hästen rör sig utan ryttaren - samt att hästen har större rörelsefihet utan en ryttare på ryggen. Innan idag visste jag att Rasmus hade ett riktigt snyggt steg - men såhär luftfrihet mellan stegen trodde jag inte att han hade , så jag blev väldigt förvånad men glad.
Ska bygga upp min egen kondition och träna massor av dressyr och kanske tävla, skojjigt!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: