TEAMDALARNA.COM

- Där kan ni läsa om oss numera

Janina Frid & Nayeli

Kategori: Är du ny läsare? - klicka här




Jag heter Janina Frid, är 20 år och bor i lilla Mora. Jag har ridit sen jag knappt kunde gå och jag har min mamma att tacka för mitt enorma hästintresse då jag har spenderat hela mitt liv i stallet i princip. Jag är från början hoppryttare, och tyckte att dressyr var hur tråkigt som helst. Men med tiden fick jag upp ögonen för dressyren och sen var jag fast! Så de senaste 5 åren har jag satsat på dressyren istället. Jag tävlade mycket i dressyr på LB nivå under ponnyåren, och de sista tiden innan jag fyllde 18 tävlade jag för Orsa ridklubb.

Som ryttare är jag väldigt envis och ger mig inte i första taget, samtidigt som jag är väldigt målmedveten och satsande. Jag tycker att det är viktigt att man som ryttare har känsla för det man gör och är villig att lägga ner det arbete som krävs, och sätta upp mål för sig själv och hästen.

Eftersom jag gått över till stor häst sen en tid tillbaka, och nu fått en sån otrolig chans av Nalles ägare Doris, som är världens goste tjej - så har jag nu lilla Nayeli på foder sen en tid tillbaka.


Nayeli ink spotted feet eller "Nalle" som han mestadels kallas är en American painthorse, alltså en amerikans hästras och är född 1999. Jag har Nayeli på foder (sen i slutet på Februari) - för eventuellt senare köp, men har ridit han en tid innan jag valde att låna honom.




Nayeli var mest westernriden sen tidigare, men jag har sadlat om helt och satsar nu mestadels på dressyren med honom. Men kanske även lite inom hoppningen framöver. Jag och Nalle ligger just nu på LA nivå i dressyren, och vi har utvecklats mycket tillsammans på senaste tiden.

Mina mål med Nalle är att om jag bestämmer mig för att köpa honom i sommar, är att så smångingom starta en LB i dressyr och börja lite "basic" innan vi börjar förbereda oss för högre klasser. Själva tävlandet känns inte så viktigt nu, just eftersom jag vill att det ska kännas 100% i både ridning och tillit innan. Nalle var väldigt osäker och höll på att dumma sig mycket när jag började rida honom, men jag har sakta men säkert fått ordning på honom och nu är har han blivit superfin! är riktigt nöjd med honom, men samtidigt över mig själv som lagt ner både svett, blod och tårar för den killen - men jag lovar er, det har varit värt varenda sekund. Men anledningen till att vi inte siktar på att komma ut på tävlingsbanorna redan är för att jag helt enkelt vill ge han den tid han behöver. Så vi kör på med en massa massa träning tills han är redo :)
Får se om vi eventuellt åker ut på några mindre tävlingar för att se hur han regerar på omgivningen osv och se det som ytterligare en träning bara. Men som man brukar säga - vill man att något ska bli bra så ger man det tid.





Ni kommer få följa mina och Nalles framgångar och även motgångar och våran utveckling tillsammans i min och Amandas blogg. Så here we go! :)


Ge oss gärna synpunkter och åsikter på vad vi kan förändra & förbättra i bloggen.















Kommentarer


Kommentera inlägget här: